Så har Ford sålt Volvo till det kommunistkinesiska företaget Geely. Kommunistkina ockuperar enligt mångas åsikt Tibet sedan länge.
På samma sätt som Veolia kritiserats för att man varit med om att bygga spårväg i det enligt mångas åsikt ockuperade östra Jerusalem, och på samma sätt som man enligt mångas åsikt, t. ex. denna, borde bojkotta israeliska varor, på samma sätt borde väl då Ford bojkottas för att man handlar med Kina och naturligtvis borde ingen köpa den numera kinesiska bilen Volvo. Eller?
Man kunde idag i tidningarna, t. ex. här, också läsa, att flera av AP-fonderna ”ratar” det israeliska företaget Elbit Systems, som levererat övervakningssystem till delar av den israeliska skyddsbarriären. (Läs även denna min bloggning i Elbit-frågan.)
Barriären har byggts i syfte att förhindra islamistisk terror mot den israeliska civilbefolkningen. Men enligt fondernas gemensamma etikråd kan bolaget ”kopplas till kränkningar av grundläggande konventioner och normer”.
Etikrådet tycks därmed mena att det är mera etiskt att låta den islamistiska terrorn kränka grundläggande konventioner och normer – såsom förbudet mot anfallskrig och terror än att Israel – eventuellt – gör det genom att – eventuellt – bygga – delar av – skyddsbarriären på mark som – eventuellt – i vissa kretsar anses ockuperad.
Man skulle ju kunna tänka sig att övervakningssystemen bidragit till att förhindra ytterligare islamistisk dödsbringande terror mot Israel. Hur etiskt är det? Ja, tydligen inte alls särskilt etiskt enligt det etiska rådet!
Bättre att israeler dör än att hindra den islamistiska terrorn alltså enligt det etiska rådet …
Elbit Systems ska ”ratas”. Enligt vissa kretsar ska alla varor från Israel ”bojkottas”. Företag som sysslar med att bygga spårväg i östra Jerusalem, ska ”hängas ut”, Assa Abloy fick stänga sin fabrik i en ”judisk bosättning”, och att Soda Stream också tillverkas i en sådan ”bosättning” är naturligtvis inte heller acceptabelt i dessa kretsar. H&M har kritiserats för att de öppnar butiker i Israel, men såvitt känt inte för att de öppnat butiker i Kina. Företaget återger tom. en karta där Tibet är utplånat.
Men Ford och Volvo är av allt att döma reko företag! Företaget Bombardier har förresten levererat järnvägsfordon till det enligt vissa kretsar ockuperade Tibet, utan ett uns av kritik. Allt detta går an alltså.
Fast när affärer sker med och i Israel, även i och från ”ockuperade områden”, ja då går det plötsligt inte an. Då sparkar etiska rådet bakut.
I konsekvensens namn borde vi väl nu bojkotta både Volvo och Ford och Bombardier. Om det funnes någon konsekvens. Fast eftersom vi inte gör det, saknas därmed även anledning att ”bojkotta Israel” och dess varor och dem som gör affärer med Israel.
För det kan väl inte vara så att den judiska staten Israel ensam ska vara föremål för bojkott? Sådant kallar i alla fall jag för antisemitism.
Länk: Sapere Aude!, DN och SvD – Svenska banker öser pengar över Geely, DN – Maud Olofsson lättad över uppgörelsen, SvD – Nytt kapitel i svensk fordonshistoria, SvD – Ericsson får kinesisk jätteorder.
(Inlägget uppdaterat 2010-03-30.)