I SvD idag fanns en artikel om den svenska polisens nya pansarjeep som införskaffats i tre exemplar. SvT har här också nyheter om bilen från i maj. SvT säger att bilen är ”byggd på ett amerikanskt chassi” och SvD skriver rakt av att fabrikatet är Ford. Det står förvisso också ”Ford” framtill, så det är lätt att ta miste.
Detta är dock som mest bara halvsanningar. Ja: chassit är Ford. Ja: detta chassi är byggt i USA. Men: Resten av bilen, som gör den till det den är, är tillverkad i Israel, av firman Plasan Sasa.
Företaget kan du läsa mer om här och här. Och ”sandkatten” finns det mera info om här.
Är jag alldeles för mycket konspirationsteoretisk om jag skulle tro att medierna medvetet mörkar att bilen faktiskt är gjord i Israel? SvD:s uppgift att bilens fabrikat är Ford är ju dessutom till hälften – eller till den del av bilen som inte är gjord av Ford – direkt fel …
I vart fall verkar den ju ”praktisk” för sitt ändamål, och även om pansar-SUVar kanske inte är jätteheta på marknaden just nu, så får man väl ändå gratulera polisen till vad som förefaller vara ett bra köp. Men än mer bör vi gratulera Israel till ännu ett teknologiskt framsteg! (Synd bara att det ännu inte är dags att smida svärden till plogbillar.)
Här en bild på underverket (källa SvT):
Och då kan jag inte underlåta att visa den bild(nings)törstande allmänheten just en bild på min motsvarighet. Den går kanske inte genom eld som polisens, men väl genom vatten, för vaddjupet är ca 60 cm vill jag minnas. Jag har provat! Det här är en bild från Trollstigens topp i Norge förra året.
(Militär beteckning: Raptgb 9033. Fabrikat: Volvo – jo det är helt sant! Årsmodell: 1967.)
Din ”Valp” klarar i alla fall en ordentlig ESD-knäpp vilket den andra inte gör… Det gör f.ö inte 24GHz radarenheten i plåtpoliserna heller ;O)