Rubriken låter nästan som ett av kapten Haddocks kraftuttryck. Och i verkligheten har just sådana byggnadsverk, precis som andra religiösa byggnadsverk, t. ex, kyrkor, använts inte minst som uttryck för religiös kraft och religiöst inflytande.
Intressant nog har dessa byggnadsverk ofta uppförts på platser som tidigare varit helgade åt andra religioner eller gudar. Gamla Uppsala kyrka anses ju vara uppförd på platsen för ett hedniskt tempel.
Alldeles invid Flistads kyrka i Västergötland finns också en stor gravhög från hednatiden.
Några exempel på hur hedniska kultplatser tagits över av kristendomen.
Det finns också exempel på att kristna kyrkor tagits över av andra religioner. Det mest kända av dem är väl kyrkan Hagia Sofia i Bysans, nuvarande Istanbul, numera moské.
Och här och här kan man läsa att metodistkyrkan i Gävle också har blivit moské och kommer att förses med minaret.
Det kan gå åt motsatt håll också. I Christian Science Monitor kan man läsa om hur fundamentalistiska hinduer år 1992 förstörde Babur-moskén i Ayodhya i Indien, som ansågs ha varit uppförd på platsen för ett hinduiskt tempel.
Sedan har vi Mecka och Kaba, den heliga stenen, som enligt vissa muslimer bevisligen utgör världens medelpunkt så till den grad att man vill flytta noll-meridianen dit från Greenwich. Läs här vad BBC skriver om saken.
Så här ser det ut i Mecka.
Före islam var Mecka en plats för "månggudadyrkarne". Enligt Karen Armstrong (Muhammed : En biografi, Månpocket, 2004, s. 45, 69f.) var al-Lah en av dessa många gudar, som av Mohammed utpekades som den ende guden.
Mecka ligger därmed alltså också på sätt och vis på en tidigare religions heliga plats.
Islam har också tagit över judendomens heligaste plats, tempelberget i Jerusalem, och där uppfört åtminstone tre moskéer (Klippmoskén, al-Aqsa-moskén och Marwani-moskén). Man frågar sig hur muslimerna hade känt det om judarna hade uppfört en synagoga på ruinerna av ett raserat Kaba, eller hur de kristna hade uppfattat det om Peterskyrkan i Rom hade inretts till moské.
Men inget av detta utom muslimernas övertagande av tempelplatsen har skett i verkligheten. Den som vill veta hur sådant känns i verkligheten kan alltså fråga judarna.
Så här anses templet ha sett ut en gång.